Lokale lastendruk
Algemeen
Deze paragraaf gaat over het beleid en de tarieven van de lokale lastendruk: OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Ook geeft dit hoofdstuk inzicht in de gemeentelijke tarieven die geen deel uitmaken van deze lokale lastendruk.
Beleid lokale lasten
In het Bestuursakkoord Breda 2015-2018 'Focus op Vooruitgang', onderdeel Lastendruk en financiën staan de volgende uitgangspunten:
- De riool- en afvalstoffenheffing zijn 100% kostendekkend.
- De lastendruk ontwikkelt tot en met 2018 gelijkmatig en voorspelbaar:
- de OZB voor woningbezitters daalt jaarlijks met 1%
- de OZB voor niet-woningen stijgt jaarlijks met 1,25%
- de rioolheffing stijgt jaarlijks met 5%
- de afvalstoffenheffing daalt jaarlijks met 2,5%.
Uitgangspunt voor kostendekkende heffingen zoals leges, marktgelden en naheffingsaanslagen parkeerbelastingen, blijft het inflatiecijfer volgens door het rijk vastgestelde limieten en rijksleges.
Het inflatiecijfer geldt ook voor de overige niet-kostendekkende heffingen: precario- en hondenbelasting.
Ontwikkeling lastendruk
Onwikkeling lastendruk | ||||
---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | |||
Tarieven OZB * | ||||
Eigenaar woning | 0,1012 | % | 0,1002 | % |
Eigenaar niet-woning | 0,2115 | % | 0,2141 | % |
Gebruik niet-woning | 0,1656 | % | 0,1677 | % |
Rioolheffing | ||||
Waterverbruik 1- 500 m3 | € 202,56 | € 212,69 | ||
Waterverbruik 501- 1.001 m3 | € 425,04 | € 446,29 | ||
Waterverbruik vanaf 1.001 m3 | € 0,42 | per m3 | € 0,44 | per m3 |
Afvalstoffenheffing | ||||
Eenpersoonshuishoudens | € 208,56 | € 203,35 | ||
Meerpersoonshuishoudens | € 308,64 | € 300,92 | ||
* 2018 voor correctie vanwege waardeontwikkeling |
Ontwikkeling lokale lastendruk
Onwikkeling lokale lastendruk | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meerpersoonshuishouden | |||||||||
(waarde woning € 240.000) | |||||||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||||||
Koop | Huur | Koop | Huur | Koop | Huur | Koop | Huur | ||
.. OZB | € 240,48 | n.v.t. | € 244,57 | n.v.t. | € 248,73 | n.v.t. | € 252,95 | n.v.t. | |
.. Rioolheffing | € 212,69 | € 212,69 | € 223,32 | € 223,32 | € 234,49 | € 234,49 | € 246,22 | € 246,22 | |
.. Afvalstoffenheffing | € 300,92 | € 300,92 | € 293,40 | € 293,40 | € 286,07 | € 286,07 | € 278,91 | € 278,91 | |
Totale lasten | € 754,09 | € 513,61 | € 761,30 | € 516,73 | € 769,29 | € 520,56 | € 778,08 | € 525,13 | |
% stijging ten opzichte van vorig jaar | 0,00% | 0,47% | 0,95% | 0,61% | 1,05% | 0,74% | 1,14% | 0,88% | |
Eenpersoonshuishouden | |||||||||
(waarde woning € 200.000) | |||||||||
.. OZB | € 200,40 | n.v.t. | € 203,81 | n.v.t. | € 207,27 | n.v.t. | € 210,80 | n.v.t. | |
.. Rioolheffing | € 212,69 | € 212,69 | € 223,32 | € 223,32 | € 234,49 | € 234,49 | € 246,22 | € 246,22 | |
.. Afvalstoffenheffing | € 203,35 | € 203,35 | € 198,26 | € 198,26 | € 193,31 | € 193,31 | € 188,47 | € 188,47 | |
Totale lasten | € 616,44 | € 416,04 | € 625,40 | € 421,59 | € 635,07 | € 427,80 | € 645,49 | € 434,69 | |
% stijging ten opzichte van vorig jaar | 0,48% | 1,20% | 1,45% | 1,33% | 1,55% | 1,47% | 1,64% | 1,61% | |
Ondernemingen * | |||||||||
(WOZ-waarde € 1.000.000) | |||||||||
.. OZB | € 3.818,00 | € 1.677,00 | € 3.882,91 | € 1.705,51 | € 3.948,92 | € 1.734,50 | € 4.016,05 | € 1.763,99 | |
Totale lasten | € 3.818,00 | € 1.677,00 | € 3.882,91 | € 1.705,51 | € 3.948,92 | € 1.734,50 | € 4.016,05 | € 1.763,99 | |
% stijging ten opzichte van vorig jaar | 1,25% | 1,27% | 1,70% | 1,70% | 1,70% | 1,70% | 1,70% | 1,70% | |
* In bovenstaande tabel is voor ondernemingen alleen de OZB opgenomen. De lasten voor rioolheffing zijn afhankelijk van de verbruikte hoeveelheid water en is sterk afhankelijk van het soort onderneming. De lasten voor de afvalstoffenheffing vallen hier buiten omdat ondernemers vrij zijn om hun afval door de gemeente of door derden te laten afvoeren |
Kwijtschelding
Onderbouwing fiscale tarieven
De vernieuwing van het Besluit Begroting en Verantwoording in 2017 houdt onder andere in dat de kosten van overhead niet meer direct aan de diverse programma's (producten) wordt toegerekend. Omdat bij diverse (fiscale) tarieven deze kosten van overhead wel deel uitmaken van de in rekening te brengen kosten moet in deze paragraaf worden aangegeven op welke wijze de tarieven zijn opgebouwd.
Het Besluit Begroting en Verantwoording gemeenten (BBV) is per 1 januari 2017 gewijzigd. Daarmee is het noodzakelijk geworden om een splitsing aan te brengen tussen primair toe te rekenen kosten en kosten van overhead. Ook een gewijzigde presentatie van de kosten is inherent aan de wijziging. Binnen de Begroting 2017 is deze wijziging doorgevoerd. In de praktijk is er daarmee met ingang van de Begroting 2017 geen sprake meer van integrale uurtarieven, maar van ‘kale uurtarieven’ waarin de direct toe te rekenen loonkosten zijn opgenomen. Evenals voorgaande jaren is sprake van zes tariefgroepen, waarmee tarieven samenhangen van € 33,00 (schalen 1 t/m 4), € 38,48 (schalen 5 en 6), € 42,00 (schalen 7 en 8), € 49,48 (schalen 9 en 10), € 68,48 (schalen 11 en 12), € 80,00 (schalen 13 en hoger).
De wet staat een toerekening van kosten van overhead op onderdelen nog toe, maar maakt daarin wel onderscheid in een ‘intracomptabele’ en een ‘extracomptabele’ verwerking. Voor de onderdelen waarvoor dit geldt kan via de toerekening van een ‘overheadopslag’ sprake blijven van een integrale kostentoerekening.
Vanuit het perspectief van eenduidigheid wordt in die gevallen een overheadopslag gehanteerd van 68,11%. Dit betekent dat voor de onderdelen waaraan overhead mag worden toegerekend (waaronder de verschillende heffingen en tarieven) hier rekening mee wordt gehouden.
In de 'Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen Breda' staat wie onder welke voorwaarden in aanmerking komt voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De Bredase normen voor kwijtschelding voldoen aan de maximaal toegestane normering en betreft
•Onroerende zaakbelasting
•Afvalstoffenheffing
•Rioolheffing, eerste tariefschijf
•Hondenbelasting, eerste hond
Kostendekkendheid tarieven
(bedragen x € 1.000) | Lokale lasten | Lokale lasten | Publieks zaken | Publieks zaken | Publieks zaken | Publiekszaken | |||
Afvalstoffen | Riolering | Week markten | Begraaf plaatsen* | Havens | Publieks service | ||||
A) Direct aan onderdeel toe te rekenen lasten en baten | |||||||||
Lasten | 17.487 | 15.357 | 153 | 0 | 16 | 3.728 | |||
Inkomsten (exclusief heffingen/leges) | 3.618 | 450 | |||||||
Netto kosten van het onderdeel | 13.869 | 15.357 | 153 | 0 | 16 | 3.278 | |||
B) Toe te rekenen kosten aan het onderdeel | |||||||||
Overhead (inclusief rente overhead) | 2.671 | 494 | 79 | 0 | 15 | 2.309 | |||
BTW | 2.250 | 1.218 | 0 | ||||||
Totale kosten van het onderdeel | 18.790 | 17.068 | 232 | 0 | 31 | 5.587 | |||
C) Heffingen | |||||||||
Opbrengst heffingen/leges | 18.790 | 17.068 | 201 | 0 | 50 | 2.196 | |||
Kostendekkendheid | 100,0% | 100,0% | 86,6% | 0,0% | 161,3% | 39,3% | |||
* Begraafplaatsen komen te vervallen in verband met uitgifte in erfpacht van deze locatie | |||||||||
(bedragen x € 1.000) | Vergunning-en (titel 1) | Omgevings-vergunning (titel 2 | Horeca (titel 3.1) | Evenementen (titel 3.2) | Prostitutie bedrijven (titel 3.3) | Splitsings vergoeding (titel 3.4) | Exploitatie vergunning (titel 3.5) | Overige vergunningen (titel 3.7) | Totaal |
A) Direct aan onderdeel toe te rekenen lasten en baten | |||||||||
Lasten | 263 | 2.817 | 116 | 390 | 7 | 3 | 19 | 66 | 3.681 |
Inkomsten (exclusief heffingen/leges) | 25 | 25 | |||||||
Netto kosten van het onderdeel | 263 | 2.792 | 116 | 390 | 7 | 3 | 19 | 66 | 3.656 |
B) Toe te rekenen kosten aan het onderdeel | |||||||||
Overhead (inclusief rente overhead) | 73 | 1.902 | 85 | 183 | 5 | 2 | 14 | 48 | 2.312 |
BTW | |||||||||
Totale kosten van het onderdeel | 336 | 4.694 | 201 | 573 | 12 | 5 | 33 | 114 | 5.968 |
C) Heffingen | |||||||||
Opbrengst heffingen/leges | 218 | 4.626 | 83 | 142 | 3 | 10 | 6 | 8 | 5.096 |
Kostendekkendheid legesproducten | 64,9% | 98,6% | 41,3% | 24,8% | 25,0% | 200,0% | 18,2% | 7,0% | 85,4% |
Overige tarieven
Parkeertarieven
De parkeertarieven voor de abonnementen zullen verhoogd worden met een percentage van 1,6%. Vanaf 2018 zal met marketingacties worden gestart voor specifieke doelgroepen en specifieke momenten met het doel de bezetting van de parkeergarages te verhogen en de aantrekkelijkheid van de binnenstad te vergroten. Hiervoor worden een tweetal nieuwe tarieven gehanteerd van 5 euro per dagdeel en 7,50 per dag. De overige parkeertarieven blijven ongewijzigd.
Overige leges en precariobelasting
De overige leges en tarieven gaan omhoog met 0% tot maximaal 1,6%. Een en ander zal worden geëffectueerd in de belastingverordening 2018.
Tarieven Sport 2017
Alle tarieven voor verhuur van accommodaties worden voor 2018, voor zover er geen andere contractafspraken zijn gemaakt, verhoogd met de gemeentelijke inflatiecorrectie van 1,6%.