Programma 3Duurzaam wonen in Breda
Onze ambitie
Breda is een fantastische stad om te wonen, met een hoge kwaliteit van leven, werken en leren (Verhaal van Breda). Prettig wonen in Breda betekent een goede woning in een fijne woonomgeving. De economie trekt aan en daarmee de vraag naar woningen. We zetten in op groei binnen de bestaande stad, met leefkwaliteit en wonen in een groen decor als belangrijke pijlers. Bijvoorbeeld groene parken en de kwaliteit van de openbare ruimte (Breda schakelt in kwaliteit). Wat we bouwen sluit aan bij de behoefte van mensen, of dat nu een dure, middeldure of goedkope (huur)woning is. We zetten in op snelle en betaalbare woningproductie en op het beheer van de bestaande woningvoorraad: duurzaam en betaalbaar.
Breda ligt strategisch, is toegankelijk, gastvrij en bereikbaar (Breda schakelt op assen). Breda is een internationale schakelstad waar mensen elkaar ontmoeten. Breda is veilig en duurzaam met een biobased economy voor maximaal gebruik van duurzame grondstoffen en minimaal gebruik van fossiele grondstoffen.
Om aantrekkelijk te blijven moet de stad toekomstproof zijn en zich aanpassen aan toekomstige ontwikkelingen. We bouwen samen aan een stad met eigenaarschap, zelfredzaamheid en innovatievermogen. De nieuwe Omgevingswet biedt randvoorwaarden om dit te versterken.
We creëren ruimte voor initiatieven en ondersteunen en stimuleren initiatieven. De Omgevingswet brengt wetten en regelgeving bij elkaar, en zorgt voor integrale beoordeling en besluitvorming. Breda creëert zo in haar instrumentarium ruimte voor initiatieven. We zetten in op betere verbinding met de stad: benutten de aanwezige kennis en daadkracht, zodat initiatieven beter, sneller en duurzaam tot stand komen. Dit vraagt een andere manier van denken, handelen en organiseren in en buiten de gemeente.
Wat is de uitdaging
Duurzaam wonen
Woningcijfer
Rapportcijfer kwaliteit woning
Prettig wonen
Rapportcijfer prettig wonen in de buurt
Externe ontwikkelingen
In de inleiding van de programma’s staan de 8 belangrijkste trends voor de komende jaren. Dit programma heeft te maken met al deze trends, maar vooral |
De thema`s
Wonen in Breda
Wat willen we bereiken?
Breda is een complete woongemeente met een grote verscheidenheid aan woningen en woonmilieus voor de diverse bewoners. We willen voor alle bewoners een betaalbaar en duurzaam (t)huis, dat voldoet aan hun wensen en behoeften. De druk op de betaalbare huurvoorraad is groot en vraagt op korte termijn extra inspanning. Ook is extra aandacht en ruimere mogelijkheden nodig voor geschikte huisvesting voor middeninkomens. Als centrumstad heeft Breda een uniek hoog stedelijk woonmilieu dat we verder willen uitbouwen.
Wat gaan we er voor doen?
Samen met woningcorparaties en projectontwikkelaars voeren we de woonvisie uit, de aanvulling , de bijbehorende uitvoeringsagenda’s de Alliantie-afspraken 2015-2018 en de recent gemaakt afspraken (‘Allonge’). We zetten volop in op nieuwe woningen, die goed aansluiten op de huidige en toekomstige vraag. We willen voldoende betaalbare woningen. De beschikbaarheid en betaalbaarheid van huurwoningen (sociaal en middelduur) vraagt onze aandacht.
De gemeente zet voor de lange termijn (tot 2025) in op 20% sociale en 10% middel dure huurwoningen van de netto uitbreidingsopgave. We voegen 1.640 woningen toe aan het betaalbare huursegment (inclusief 340 zelfstandige studentenwoningen). Vóór 1 juli 2019 starten we met de bouw van 1.000 betaalbare huurwoningen (inclusief zelfstandige studentenwoningen) Voor de korte termijn treffen we extra maatregelen voor extra betaalbare huurwoningen, met aandacht voor huisvesting vergunninghouders en mensen met een beperking.
Om de nodige productie te halen overleggen we met de corporaties.
In 2018 maken we nieuwe prestatieafspraken met de Bredase corporaties voor de komende vijf jaar (2019-2024).
Met de aanpak van leegstand leggen we de focus op het herbestemmen van leegstaand vastgoed.
In de nieuw- en bestaande voorraad besteden we veel aandacht besteed aan verduurzaming.
Wat is de uitdaging?
Goedkope scheefheid
Goedkope scheefheid
Woonquote huur
Woonquote huur
Zoektijd woningzoekenden
Zoektijd woningzoekenden
Totaal aantal zelfstandige huurwoningen
Totaal aantal zelfstandige huurwoningen
Achterliggende documenten
Maand / Jaar | Kaderstellend / Rapporterend / Evaluerend | Document |
---|---|---|
Gerelateerde Producten
Wonen in Breda
Wonen
Risico's
Geen risico’s te melden.
Verdeling beschikbare ruimte
Wat willen we bereiken?
De komende jaren geven we verder uitvoering aan Breda als compacte stad, zoals nu in de Structuurvisiestaat. Bij herziening van de bestemmingsplannen kijken we welke bijdrage dit levert aan de doelstellingen van het programma “Duurzaam wonen in Breda”.
Bestaande bedrijventerreinen blijven duurzaam beschikbaar voor bedrijven.
Nieuwe bedrijventerreinen geven we zorgvuldig uit.
We kunnen niet alles tegelijk accommoderen, maar moeten keuzes maken voor de volgorde waarin we meewerken aan projecten. De ambities uit het Verhaal van Breda geven de richting aan, straks verwoord in de nieuwe Omgevingsvisie.
De aantrekkende economie zorgt voor meer initiatieven. Voor meer duurzame, gedragen initiatieven, maken we meer gebruik van bestaande kennis en daadkracht. De intelligentie van stad en dorpen is ongekend groot. Het eigenaarschap van inwoners, ondernemers en studenten stimuleren en ondersteunen we om de stad en dorpen mee vorm te geven.
We geven richting, bieden ruimte, stimuleren en ondersteunen.
Wat gaan we er voor doen?
De komende jaren voeren we de Omgevingswet in, gericht op ruimte voor initiatieven en stimuleren en ondersteunen van initiatieven. Daar richten we nieuw instrumentarium voor in:
* We vertalen de huidige Structuurvisie naar een Omgevingsvisie, met oog voor nieuwe ontwikkelingen binnen en buiten de gemeente. We leggen de link met ambities in het Verhaal van Breda, waar een prettig leefklimaat voor wonen, werken en leren centraal staat. Vaststelling gebeurt in de volgende raadsperiode.
* We nemen de actualisering van de bestemmingsplannen onder de loep. Waarschijnlijk vervalt deze verplichting (Wet ruimtelijke ordening), om gemeenten meer ruimte te geven voor experimenten met Omgevingsplannen, opvolger van bestemmingsplannen (Omgevingswet).
* Meer integraal, eenvoudig en eenduidig beleid. Huidige beleidsdocumenten vertalen naar Omgevingsvisie of Omgevingsplan, ruimte maken voor minder regels.
* We nemen ruimtelijke procedures onder de loep, om initiatieven beter te faciliteren.
We zetten in op digitalisering, maken data beschikbaar voor iedereen en voor dialoog met de stad. Om de kennis en daadkracht te benutten, moet je weten wat er speelt. Mogelijk brengt dit ook verandering in de organisatiestructuur.
Activiteiten in de geest van Omgevingswet* Projecten, die niet van de grond komen, stellen we bij in overleg met markt en omgeving.
• We willen toename van leegstaand vastgoed voorkomen en zorgen voor minder, of in elk geval een gelijk blijvend aantal, leegstaand vastgoed.
• We stimuleren tijdelijke invulling van braakliggende terreinen en van locaties die leeg zijn tussen plan en uitvoering.
• Er is ruimte voor innovatieve concepten.
Daarnaast: Actieve inzet op verwerven van Europese, provinciale en andere bijdragen om stedelijke ontwikkelingen (sneller) mogelijk te maken.
Wat is de uitdaging?
Actualiteit uitvoeringsprogramma
Actualiteit uitvoeringsprogramma
Achterliggende documenten
Maand / Jaar | Kaderstellend / Rapporterend / Evaluerend | Document |
---|---|---|
Kaderstellend | ||
Kaderstellend |
Gerelateerde Producten
Verdeling beschikbare ruimte
Ruimtelijke ordening
Verdeling beschikbare ruimte
Stedelijke planning en programmering
Risico's
Geen risico’s te melden.
Grote woonprojecten in de stad
Wat willen we bereiken?
De komende jaren zet de groei van bevolking en het aantal huishoudens toe. De groei van het aantal huishoudens ligt in Breda de komende tien jaar boven het landelijk gemiddelde. Toevoegingen van woningen gebeurt door nieuwbouw en transformatie van bestaand leegstaand vastgoed. We maken de bestaande grote projecten zoals Teteringen af. We richten ons op vraaggerichte ontwikkelingen die kwaliteit toevoegen aan het bestaande woningaanbod en een bijdrage leveren aan demografische trends (vergrijzing en meer eenpersoonshuishoudens). Betaalbaarheid van nieuwe woningen staat onder druk. Het beleid is inmiddels aangepast met meer focus op behoud, uitbreiding van de sociale huurvoorraad en toevoegen van middel dure huurwoningen.
Voor nieuwe ontwikkelingen ligt de focus bij de compacte stad, staat in de Structuurvisie Breda 2030.
Wat gaan we er voor doen?
We voeren regie op het stedelijk programma en stemmen projecten op elkaar af. We zetten in op versnellen van woningbouwproductie.
We faciliteren woningbouw op gronden van derden door het begeleiden van planprocessen.
Op gemeentelijke gronden voeren we grondexploitaties voor woningbouw. Waar mogelijk versnellen we uitgifte van gronden in lopende projecten in Teteringen en andere gebieden.
Voor Eikberg 2e fase voeren we actief grondbeleid.
Wat is de uitdaging?
Opleveringen woningen
Opleveringen woningen
Achterliggende documenten
Maand / Jaar | Kaderstellend / Rapporterend / Evaluerend | Document |
---|---|---|
Kaderstellend |
Gerelateerde Producten
Grote woonprojecten in de stad
Grondexploitaties ten behoeve van de woningbouw
Grote woonprojecten in de stad
Faciliterende projecten ten behoeve van de woningbouw
Risico's
De risico’s voor grondexploitaties voor woningbouw staan in de paragraaf Grondbeleid.
Bereikbaar Breda
Wat willen we bereiken?
Breda is internationale schakelstad en moet internationaal knooppunt in Noordwest Europa worden. Dit betekent een toegankelijke, gastvrije en bereikbare stad, met speciale aandacht voor economische toplocaties Binnenstad, Via Breda en bedrijventerreinen in de structuurvisie 2030 (mobiliteitsaanpak Breda) en Brabantstad.
Wat gaan we er voor doen?
Samen met partijen in Breda en de regio geven we uitvoering aan de visie Mobiliteitsaanpak Breda. Toekomstbestendig maken van de hoofd- ontsluitingsstructuur (aanpak knelpunten Noordelijke en Zuidelijke Rondweg). We werken aan verbreding van de A58 tussen de knooppunten Galder en St. Annabosch en de aanpak van de A58 Breda-Tilburg. We houden aandacht voor de toekomstige verkeersafwikkeling op de A27 tussen Hooipolder en St. Annabosch en op het knooppunt Hooipolder. Voor treinverbindingen ligt het accent op internationale treinen naar Antwerpen en Brussel en de capaciteit voor reizigersvervoer op de Brabantroute. We werken in Brabants verband aan realisering van de internationale treinverbinding naar Düsseldorf en als toekomstperspectief aan een snelle, innovatieve OV-verbinding tussen Breda en Utrecht.
We ronden het meerjaren uitvoeringsprogramma Mobiliteit (MUP) 2015-2018 af, gericht op betere doorstroming op stedelijke assen, snelfietsroutes Mark en Markoevers en “076” marketing acties. We beginnen met toekomstbestendig openbaar vervoer. Voor verkeersveiligheid pakken we onveilige situaties op straat aan en houden we gedragsacties bij scholen en in woonwijken. Er komt een vervolg MUP 2019-2022.
Met de uitvoering van projecten uit het Meerjaren uitvoeringsprogramma Mobiliteit sluiten we aan bij de mobiliteitsambities uit de Structuurvisie 2030.
Gereguleerd parkeren breiden we verder uit, te beginnen met het tweede deel Belcrum, Drie Hoefijzers Noord en de rest van Linie.
Samen met de taxisectorbranche streven we naar behoud van kwaliteit en een vorm van regulering.
We onderzoeken of we parkeer-zoekverkeer in en naar de binnenstad kunnen beperkt met “Smart Parking”. We dagen de markt uit om met innovatieve oplossingen te komen.
Wat is de uitdaging?
Duurzaam vervoer
Duurzaam vervoer
Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid
Bereikbare binnenstad
Bereikbare binnenstad
Achterliggende documenten
Maand / Jaar | Kaderstellend / Rapporterend / Evaluerend | Document |
---|---|---|
Gerelateerde Producten
Bereikbaar Breda
Mobiliteit
Bereikbaar Breda
Openbaar vervoer
Bereikbaar Breda
Parkeren
Risico's
Geen risico’s.
Breda is een duurzame en bestendige stad
Wat willen we bereiken?
Om de hoge leefkwaliteit vast te houden moeten we de stedelijke uitdagingen toekomst bestendig oppakken. We sturen op eigenaarschap, zelfredzaamheid, innovatievermogen en duurzame oplossingen.
Breda gaat voor biobased economy, maximaal gebruik van duurzame grondstoffen en minimaal gebruik van fossiele grondstoffen. In 2030 heeft Breda 0 kg restafval per inwoner per jaar. Breda is in 2044 CO2 neutraal (in 2020 is de CO2 emissie 45% minder dan het peiljaar 2006) en in 2050 is Breda klimaatbestendig.
Wat gaan we er voor doen?
We voeren de Duurzaamheidsvisie Breda 2030 uit. Samen met partijen in de stad en de regio voeren we projecten uit als Wind 16, zonnebank, duurzaamheidscentrum, verduurzaming openbare verlichting (motie “wat LED je?’’), verduurzaming gemeentelijke mobiliteit, Amercentrale (van kolen naar biomassa). Met VANG (Van Afval Naar Grondstof) werken we naar optimaal hergebruik van afval. Het uitvoeringsprogramma klimaat focust op duurzame energie en klimaatadaptatie. Het thema biobased-economy verankeren we in de organisatie en pilot projecten (zoals de biobased verbouwing Wolfslaar) gaan van start
Wat is de uitdaging?
Fijnstof
Fijnstof
Restafval
Restafval
Energie en klimaat
Energie en klimaat
Achterliggende documenten
Maand / Jaar | Kaderstellend / Rapporterend / Evaluerend | Document |
---|---|---|
Bodem masterplan Breda 2030 |
Gerelateerde Producten
Breda is een duurzame en bestendige stad
Milieubeheer
Breda is een duurzame en bestendige stad
Natuur en milieueducatie
Breda is een duurzame en bestendige stad
Groen en water
Breda is een duurzame en bestendige stad
Openbaar groen en (open lucht) recreatie
Risico's
Geen risico’s te melden.
De kosten van dit programma
(Bedragen x € 1.000) | |||||||
Nr. | Thema | Jaarrekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 |
Lasten | |||||||
3.1 | Wonen in Breda | 1.165 | 1.197 | 2.766 | 611 | 610 | 611 |
3.2 | Verdeling beschikbare ruimte | 4.431 | 3.266 | 4.065 | 3.699 | 3.541 | 4.009 |
3.3 | Grote woonprojecten in de stad | 17.433 | 33.763 | 38.354 | 28.170 | 24.345 | 16.370 |
3.4 | Bereikbaar Breda | 16.665 | 15.364 | 15.152 | 15.551 | 15.504 | 15.755 |
3.5 | Breda is een duurzame en bestendige stad | 5.872 | 4.289 | 4.362 | 4.206 | 4.232 | 4.261 |
Totaal lasten | 45.566 | 57.879 | 64.699 | 52.238 | 48.233 | 41.006 | |
Baten | |||||||
3.1 | Wonen in Breda | 245 | 68 | 120 | 120 | 120 | 120 |
3.2 | Verdeling beschikbare ruimte | 577 | 635 | 635 | 635 | 635 | 635 |
3.3 | Grote woonprojecten in de stad | 23.673 | 28.132 | 33.599 | 23.453 | 19.626 | 11.653 |
3.4 | Bereikbaar Breda | 14.513 | 14.606 | 14.465 | 14.685 | 14.685 | 14.685 |
3.5 | Breda is een duurzame en bestendige stad | 1.157 | 1.427 | 1.221 | 1.260 | 1.265 | 1.270 |
Totaal baten | 40.164 | 44.868 | 50.039 | 40.152 | 36.330 | 28.362 | |
Mutaties in reserves | |||||||
Stortingen | 678 | 763 | 1.000 | 1.005 | 1.010 | 274 | |
Onttrekkingen | 114 | 1.197 | 1.375 | 924 | 924 | 858 | |
Totaal reserves | 564 | -434 | -374 | 81 | 86 | -584 | |
Totaal | 5.965 | 12.577 | 14.285 | 12.167 | 11.989 | 12.060 |
Relevante afwijkingen ten opzichte van vorig begrotingsjaar
Binnen het thema 3.1 Wonen in Breda zijn de begrote lasten in 2018 toegenomen ten opzichte van de begrote lasten 2017. De toename bedraagt circa € 1,6 miljoen. De belangrijkste oorzaak hiervan is de eenmalige impuls in 2018 van € 2 miljoen vanuit de Voorjaarsnota 2017 voor de versterking van de uitvoering van de woonagenda. Daartegenover zijn de begrote lasten voor de energie bespaarleningen in 2018 circa € 0,4 miljoen lager dan in 2017. Het betreft eenmalige middelen verdeeld over 2017 en 2018. Binnen het thema verdeling beschikbare ruimte wordt de lasten toename verklaard door de extra middelen die in de VJN zijn toegekend voor de Nieuwe Omgevingswet.Binnen het thema grote woonprojecten in de stad zijn de mutaties binnen de Grondexploitaties en Panden & Gronden de oorzaak van de lasten en baten toename ten opzichte van 2017.
Mutaties in reserves
(Bedragen x € 1.000) | |||
Stand op | Mutaties | Stand op | |
Duurzaam wonen in Breda | 1-1-2018 | 31-12-2018 | |
Reserve parkeerbedrijf | 1.132 | -251 | 882 |
Reserve parkeerfonds | 545 | 0 | 545 |
Reserve Groenfonds | 0 | 0 | 0 |
Reserve Bodemfonds | 1.932 | 267 | 2.199 |
Reserve Klimaatfonds | 110 | -391 | -281 |
Totaal | 3.718 | -374 | 3.344 |
Mutaties in voorzieningen
(Bedragen x € 1.000) | ||||||
Stand op | Mutaties | Stand op | ||||
Duurzaam wonen in Breda | 1-1-2018 | 31-12-2018 | ||||
Vrz Parkeergarage de Prins | 289 | 1.031 | 1.319 | |||
Vrz Parkeergarage Concordia | 72 | 13 | 85 | |||
Vrz Parkeergarage Barones | 1.103 | 287 | 1.390 | |||
Vrz Parkeergarage Chassé | 509 | 169 | 678 | |||
Vrz Parkeergarage Turfschip | 348 | 76 | 424 | |||
Vrz Fietsenstalling Oude Vest | 18 | 4 | 21 | |||
Vrz Fietsenstalling Nieuwstraat | 49 | 16 | 65 | |||
Vrz planmatig onderhoud VO | 2.996 | 403 | 3.398 | |||
Vrz. verkeersregelinsta. (VRI's) | 627 | 871 | 1.498 | |||
Vrz verlieslatende contracten | 4.796 | 4.796 | 9.592 | |||
Totaal | 10.807 | 7.664 | 18.471 |
Investeringen
(bedragen x € 1.000) | |||||||
Investeringen in dit programma | Lopend krediet in | Nog te voteren in | Totaal beschikbaar in | Geraamde uitgaven | Geraamde uitgaven | Geraamde uitgaven | Geraamde uitgaven |
1-1-2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Duurzaam wonen in Breda | |||||||
Een duurzame en groene Rith | 0 | 400 | 400 | 400 | 0 | 0 | 0 |
SV instandh. bestaand netwerk | 0 | 1.020 | 1.020 | 1.020 | 0 | 0 | 0 |
Stedelijk hoofdwegennet (motie actieplan rondwegen | 132 | 3.100 | 3.232 | 3.232 | 0 | 0 | 0 |
Overig Mobiliteit | 4.496 | 0 | 4.496 | 4.496 | 0 | 0 | 0 |
Realisatie Ecologische verbindingszone's | 0 | 190 | 190 | 190 | 0 | 0 | 0 |
Een duurzame en groene Rith (verkeer) | 0 | 500 | 500 | 500 | 0 | 0 | 0 |
Boerderij Wolfslaar | 0 | 600 | 600 | 600 | 0 | 0 | 0 |
Parkeerregulering Zuid-Oost Flank Breda | 0 | 500 | 500 | 500 | 0 | 0 | 0 |
SV projecten: Gasthuispoort: 1e fase oostflank | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 4.628 | 7.310 | 11.938 | 11.938 | 0 | 0 | 0 |